Psykologen/psykiatern (behandlaren) har i avtal med Speare Hälsa överlåtit kundrelationen till Speare Betalning, vilket innebär att Speare Betalning ansvarar för faktureringen och bär risken för indrivning. Speare Betalning kan använda sig av tredjeparts betalningsförmedlare och inkassobolag. Det fakturerade priset till kunden är samma som visas på behandlarens webbplats för tidsbokning och inkluderar behandlarens arvode samt kostnader för journalföring och fakturering. Priset till kunden kan variera beroende på om kunden är privatbetalande eller om det är ett företag eller en offentlig institution som betalar. Det är det pris som gäller för privatbetalande kunder som visas på ledigpsykolog/ledigpsykiater.
Andra betalare måste acceptera att priset kan vara högre än det som visas för privatbetalande kunder. Genom att boka tid hos behandlaren godkänner du behandlarens betalningsvillkor och avbokningsregler och åtar dig att betala för den bokade tiden. Det är alltid behandlarens priser, avbokningsregler och rutiner som du måste förhålla dig till. Du väljer att godkänna behandlarens betalningsvillkor när du bokar tid hos behandlaren. Kom ihåg att självständigt näringsdrivande behandlare vid ledigpsykolog/ledigpsykiater kräver att du betalar det pris de har satt inom förfallodatumet. Om du avbokar tiden efter deras avbokningsfrist, oavsett anledning, måste du betala för hela tiden. För att slippa betala det pris de har satt för dig som kund måste du avboka tiden i god tid före avbokningsfristen, som gäller arbetsdagar. Helger och helgdagar räknas utöver avbokningsfristen som anges på ledigpsykolog/ledigpsykiater och via sms.
Ingen avgifter tillkommer vid elektronisk betalning (Swish, efaktura, EHF osv). Av miljöhänsyn erbjuds endast elektronisk faktura, inte faktura via vanlig post. Vid särskild begäran om att få fakturan via e-post kan det tillkomma faktureringsavgift.
För privatklienter och anhöriga gäller följande: Efter varje bokad tid skickas en efaktura med sex dagars förfallodatum. Därefter skickas en avgiftsfri påminnelse med omedelbart förfallodatum, och efter 14 dagar skickas en påminnelse med avgift och dröjsmålsränta. Om betalningen ändå inte sker skickas en inkassovarning med avgift och dröjsmålsränta innan ärendet överförs till inkassobolag. Anledningen till den korta betalningstiden är att behandlaren inte ger kredit, och det är en viktig princip i behandlingen att den föregående tiden är betald innan den nästa.
Se till att du har Swish och att du i din profil, under fakturor och efaktura, har aktiverat efaktura. Det är också viktigt att behandlaren har registrerat den e-postadress som du får e-post från din bank på, för att efakturan från Speare Betaling ska nå fram till dig. Dessutom måste du ha valt att mottaga efaktura från Speare Sweden AB i din internetbank.
För andra betalare kommer det att skickas en månatlig EHF-faktura för genomförda timmar föregående månad, och om det inte är möjligt kommer fakturan att skickas via e-post. En avgiftsfri påminnelse skickas med omedelbart förfallodatum, och efter 14 dagar skickas en påminnelse med avgift och dröjsmålsränta. Om betalningen ändå inte sker skickas en inkassovarning med avgift och dröjsmålsränta innan ärendet överförs till inkassobolag.
För att läsa mer om integritetsskydd, användarvillkor och fakturering, klicka på länkarna längst ned på sidan.